Prisdialogen - tillsammans med våra kunder
En väl fungerande värmemarknad förutsätter välinformerade kunder och leverantörer som öppet redovisar sina priser. För att du som kund ska känna förtoende för vår prissättning av fjärrvärme är vi medlemmar i Prisdialogen.
Prisdialogen
Prisdialogen är ett branschgemensamt initiativ mellan Riksbyggen, Sveriges Allmännytta, Fastighetsägarna och Energiföretagen Sverige där vi som fjärrvärmeleverantör har möjlighet att vara medlemmar.
Syftet med Prisdialogen är att stärka kundens ställning, åstadkomma en rimlig, förutsägbar och stabil prisändring på fjärrvärme samt bidra till ett ökat förtroende för prissättningen.
När ses vi?
Företagare och bostadsrättsföreningar med en årsförbrukning över 200 MWh är välkomna att anmäla sig till samrådsmöten i vår lokala Prisdialog.
- Den 11 april, klockan 14:00, är det dags för det inledande samrådsmötet i Prisdialogen 2024. Du som har anmält dig är välkommen till fjärrvärmeverket i Hässleholm.
- Det avslutande samrådsmötet är planerat att hållas den 30 maj. Anmälan öppnar inom kort.
Dagordning för de inledande samrådsmötena 2024
- Hässleholm Miljö hälsar välkomna samt presenterar deltagare och Prisdialogen
- Inblick och utblick i fjärrvärmen
- Hässleholm Miljös prismodell
- Prisändringsförslag och prognoser 2025-2027
- Utvärdering av föregående års Prisdialog
- Hur tycker ni att Prisdialogen ska utformas kommande år?
- Det kommer även finnas möjligheter till dialog och diskussioner om energi- och servicetjänster under mötestiden.
Så här arbetar Hässleholm Miljö med Prisdialogen
- Vi vill träffa så många av våra kunder som möjligt. Under 2024 kommer vi därför ha ett lite annat upplägg på Prisdialogen.
- Alla kunder med en årsförbrukning på över 200 MWh bjuds in till ett inledande och ett avslutande samrådsmöte under våren.
- För dig som är företagare kan vi även erbjuda individuella möten. I mån av tid för dig som är intresserad av det.
- På den här hemsidan finns även ett formulär där du som fjärrvärmekund har möjlighet att lämna synpunkter och ställa frågor.
Prisdialogens övergripande mål
- Skapa en rimlig, förutsägbar och stabil prissättning över tid
- Bidra till transparens i prissättning och prisutveckling
- Tidigt avisera prisändringar för att underlätta hyresförhandlingar och budgetarbete
- Skapa dialog där du som kund ges möjlighet att påverka fjärrvärmeleverantörens prisändringar
- Skydda kunder från kraftiga prisökningar
- Utrymme för kunder att kunna påverka utvecklingen av priskonstruktioner
- Priskonstruktioner som ger kunden ekonomiska incitament till energieffektiviseringsåtgärder som är riktiga ur ett miljömässigt perspektiv
Senast uppdaterad: