Vanliga frågor

Fjärrvärme

Frågor & Svar


  • Vem äger och ansvarar för vad?
    Du som kund äger och ansvarar för fjärrvärmecentralen och ledningen från avstängningsventilen innanför husgrunden, förutom värmemätaren. Vi äger och ansvarar för ledningarna fram till och med avstängningsventilerna samt värmemätaren.

  • Vilken garanti har jag?
    Har du köpt din fjärrvärmecentral via oss har du två års garanti på centralen och fem års garanti på installationsarbetet.  

  • Kan jag säga upp mitt fjärrvärmeavtal?
    Självklart kan du det. Avtalet är bindande i fem år efter installation och därefter har du tre månaders uppsägningstid. Uppvärmning är en stor utgift för många av våra kunder. Vi hjälper dig gärna om du vill ha hjälp med att se över dina uppvärmningskostnader.

  • Jag har varken värme eller varmvatten.
    Felet kan bero på driftstopp. Om vi har en driftstörning på fjärrvärmenätet informerar vi om det på hemsidan. Är omfattningen stor går informationen även ut via sms till dig som är ansluten till vår SMS-tjänst och i P4 Radio Kristianstad.

  • Min värmeväxlare fungerar inte 
    Har du värme men inget varmvatten kan det hjälpa att kontrollera regleringen på varmvattnet och termostatblandarna. Har du varmvatten men dåligt med värme, kontrollera att det finns ström till reglerutrustningen, att det är tryck på systemet och att cirkulationspumpen går.
    Kontakta annars din VVS-firma som känner till din anläggning bäst. Har du anslutit dig till fjärrvärme via vår helhetslösning har du två års garanti på fjärrvärmecentralen och 5 år på installationsarbetet. Kontakta oss så hjälper vi dig.

  • Jag har ingen värme i mina element.
    Det kan bero på att det har kommit luft i systemet så prova att lufta dina element.

  • Varför är fakturan så hög?
    Höjs inomhustemperaturen ett par grader när det är kallt ute visar det sig snabbt på fakturan. Sänker du inomhustemperaturen med en grad minskar energianvändningen med fem procent.